Appen har tatt verden med storm og da følger merkevarene og annonsørene etter, noe som ofte skjer når en ny kanal kommer på markedet. I samsvar med dette så får vi ofte spørsmål fra kundene våre om de bør annonsere på disse kanalene. For å gjøre det litt enklere, så har vi her oppsummert noen av de tingene du bør være klar over før du bestemmer deg for å annonsere på TikTok.

 

Treffer du målgruppen din?

TikTok har foreløpig en veldig ung brukermasse. Tall fra Kantar for 2019 viser at 32 % av alle 10–11 åringer i Norge bruker appen hver dag. Det underbygges av tall fra Publicis globalt, som viser at aldersgrensen på 13 år brytes av veldig mange. Den store andelen unge brukere gjør også at du bør være ekstra forsiktig for å ikke bryte markedsføringsloven om reklame mot barn under 12 år. 

 

Er merkevaren din trygg?

Merkevaretrygghet (brand safety) er noe de fleste seriøse annonsører er opptatt av. TikTok har, pr. mars 2020, begrenset kontroll på innholdet som legges ut. De kontrollmekanismene som vi er vant med fra en del andre plattformer og kanaler, mangler altså i stor grad foreløpig her. Du vet mao. ikke om annonsene dine kan bli vist i sammenheng med innhold som du ikke ønsker at merkevaren skal bli assosiert med.

Partnerskap med profiler (influensere) er det tryggeste per dags dato.

 

Hva kan du måle?

Per mars 2020 har TikTok måling for visninger (viewability) og annonsesvindel (ad fraud) på TikTok. Mer detaljerte og intrikate målinger er ikke tilgjengelig ennå. Det kan altså bli vanskelig å måle veldig konkret effekt av reklamen. Men ser du på TikTok som en tilleggskanal kan den fungere fint.

 

Hvordan kjøpes annonsene?

TikTok har kommunisert at det skal lanseres en «self-serve» løsning i første halvår 2020. Det er ikke klart hva slags muligheter det vil gi. Inntil videre kan annonsering i plattformen kjøpes direkte via ByteDance (eierselskapet), eller via partner-nettverk.

 

Hvordan bør reklamen utformes?

Som i andre plattformer, lønner det seg å være tilpasset modusen brukerne er i. Så på TikTok gjelder det å være litt leken. Det vil si at du trolig ikke vil oppnå gode resultater om du tar annonser som er utformet til andre plattformer, og «dytter de inn» på TikTok. 

 

Dette mener vi nå (mars 2020)

For det første: Her kan ting endre seg raskt, så om du er interessert, må du bare følge med. Slik plattformen er nå i Q1 2020, mener vi at det kan være en spennende plattform å teste, kanskje i et enkelttilfelle eller to, og for å få litt erfaring. Det kan derimot ikke sees på som en ferdig kanal, og du bør ikke omfordele store deler av mediebudsjettet ditt.

 

Har du spørsmål om annonsering i sosiale kanaler? Snakk med din rådgiver, eller ta kontakt med oss.

Relaterte nyheter