Det skrives og snakkes mye om butikkdød. Så hvordan klarte Clas Ohlson i 2019 å trosse butikkdøden, og legge bak seg et av sine beste kvartaler på lenge? Her er caset som vant gull i Performance Award 2019.

Detaljhandelen i Norge har lenge slitt med salget, og SSB rapporterte om en negativ trend i volum i store deler av 2018 og 2019. Direkte markedsføring, DM, har tradisjonelt vært viktig for kjedene for å få vist bredt sortiment. Hvordan kunne Clas Ohlson nå ut til potensielle kunder på samme måte, når andelen som reserverer seg mot uadressert reklame i postkassa har økt betraktelig? 

Når forbrukerne ikke lenger ble påminnet om det gode og rike vareutvalget til Clas Ohlson gjennom tilbudsavis, uteble også mange av de potensielle kundene fra butikk. Vår hypotese var at ved å vri markedsføringen fra fysisk DM til skalerbar digital DM på tvers av kanaler, ville vi klare å øke Clas Ohlsons omsetning på nett og i fysisk butikk, på tross av fallende marked.

Digital DM gav flere fordeler

Løsningen ble et skalerbart dynamisk og datadrevet annonseoppsett, integrert med de største digitale plattformene: Facebook, Programmatisk og YouTube. Denne kanalmiksen slår tradisjonell DM på både rekkevidde og frekvens.

Samtidig muliggjør løsningen å få utført lynraske pris- og sortimentsendringer i henhold til konkurransesituasjon og varelager. Budskapet kan tilpasses hovedmålgruppene, produktkategoriene og lokasjonene til Clas Ohlsons 90 butikker. Samlet lar dette oss vise over 1600 unike annonser per kampanje.

Gode resultater 

Med vår løsning har vi bevist at det fortsatt er mulig å drive detaljhandel, gitt at man får presentert vareutvalget med høy dekning og frekvens, personalisert på tvers av alle digitale flater – kostnadseffektivt.

  • Clas Ohlson økte sin rekkevidde med nesten 200 %. De gikk fra å nå 800 000 postkasser til å treffe 2,2 millioner potensielle kunder med relevante tilbud fire ganger per uke.
  • Besøk til butikk ble dobbelt av målsetningen.
  • Salg i butikk ble tre ganger over målet vi satte.
  • Nettbutikken økte salget med over 50 %

I tillegg er det en miljøgevinst med i bildet: Som bonus sparte vi kloden for 29 tonn papir per kampanje, et fokusområde for Clas Ohlson.

Caset ble belønnet med gull i Performance Award 2019, kategori Offline Performance.

 

Involverte: New Work 

Relaterte nyheter