Å sikre at budskapet som formidles i push-kanaler er relevant kan ofte være utfordrende. Ved å benytte søkedata (pull) som veiledende for hvilke annonser som formidles i sosiale medier, løser vi denne utfordringen for Findus og sikrer at de til enhver tid formidler et relevant budskap i sosiale medier (push).

Den innovative løsningen fremhever Findus sine gode og enkle oppskrifter på fryste retter, på en måte vi ikke har sett blitt gjort tidligere. Med over 180 ulike dynamiske, høyrelevante oppskriftsannonser tilpasset markedets etterspørsel, viste middagsplanleggeren rett oppskrift til rett tid.

Utfordringen, og målene 

Nyere tall viser at nordmenn spiser mindre fryst mat. Hverdagen har også blitt svært annerledes med mer tidspress for foreldre som skal kombinere barn og arbeid hjemme. Findus møter denne utfordringen ved å posisjonere seg som en moderne leverandør av naturlig og sunn mat, og har utviklet gode og enkle oppskrifter som gir nytt liv til velkjente retter laget fra frosne ingredienser. Utfordringen er å få målgruppen til å finne frem til oppskriftene og fange deres oppmerksomhet til den nye oppskriftsbasen.

Løsningen

Et dynamisk feed-system som kobles opp mot Google og henter ut relevant data på hva folk søker på innen fryst mat i sanntid. Denne dataen danner en indeks basert på hva målgruppen søker på innen fryste produkter og fiskemiddager.

Automatisk samkjøres dataen med oppskriftsdatabasen til Findus. I denne fasen blir dataen forenklet og omgjort til å kunne definere hvilke produktkategorier for Findus som trender den dagen.

Basert på det som er populært nå, bygger middagsplanleggeren en ukesmeny som annonseres på Facebook og Instagram. Det som er øverst på trendlisten foreslås som dagens og morgendagens middagstips, f.eks. kan dette være lakse-wok med nudler, og fisketaco. Menyen oppdateres kontinuerlig og gjør tilpasninger etter markedets etterspørsel.

Løsningen gav fantastiske resultater

Den dynamiske middagsplanleggeren førte til resultater som var over all vår forventning. Findus fikk presentert sine oppskrifter til 1,3 millioner unike brukere, 15,6 millioner ganger. I perioden økte trafikken til nettstedet med 47,2 %.

 

Denne innovative løsningen vant gull i INMA Performance Award 2020.

 

Relaterte nyheter