Hverdagen ble ganske plutselig en helt annen da Koronaviruset fant sin vei til landet, og vi må tilpasse oss – både privatmennesker og merkevarer. Som merkevare – hva er de viktigste tingene du kan gjøre for å tilpasse deg og komme gjennom denne “stille stormen” så sterk som mulig? Vi har oppsummert seks punkter for annonsører og merkevarer.

  1. Posisjoner merkevaren din for bedre tider.
    “This too shall pass”. Merkevarer som fortsetter å investere vil oppleve vekst når situasjonen stabiliserer seg.
  2. Vær tett på kundene.
    Ha fleksible planer, vær tett på kundene og prøv å forutse hvilke behov de har/får.
  3. Se etter nye kundesegmenter.
    Hva slags endringer i forbruksmønster og behov ser du, som kan skape nye segmenter?
  4. Vis hvordan merkevaren din kan bidra.
    Vær realistisk, ærlig og empatisk når det kommer til hvordan din merkevare kan bidra i situasjonen. 
  5. Gjør nødvendige tilpasninger i mediestrategi/-planer.
    Situasjonen fører til endrede medievaner og økt mediekonsum. Tilpass medieplanen disse endringene.
  6. Sett fart på digital utvikling og innovasjon.
    Digitale plattformer blir viktigere enn noen gang, både for informasjon, inspirasjon og handel.

Hvilke konkrete ting bør du tenke på i markedskommunikasjonen?

  • Hvor/når:
    Møter dere forbrukerne der de er i dag? Hjemme, digitale medier, TV? Justerer dere gjennom dagen/uka?
  • Budskap:
    Resonnerer budskapet og måten dere kommuniserer på med situasjonen?
  • Langsiktighet:
    Er dere synlige i markedet med klok kommunikasjon for å opprettholde synligheten?
Relaterte nyheter