Hverdagen ble ganske plutselig en helt annen da Koronaviruset fant sin vei til landet, og vi må tilpasse oss – både privatmennesker og merkevarer. Som merkevare – hva er de viktigste tingene du kan gjøre for å tilpasse deg og komme gjennom denne “stille stormen” så sterk som mulig? Vi har oppsummert seks punkter for annonsører og merkevarer.
- Posisjoner merkevaren din for bedre tider.
“This too shall pass”. Merkevarer som fortsetter å investere vil oppleve vekst når situasjonen stabiliserer seg. - Vær tett på kundene.
Ha fleksible planer, vær tett på kundene og prøv å forutse hvilke behov de har/får. - Se etter nye kundesegmenter.
Hva slags endringer i forbruksmønster og behov ser du, som kan skape nye segmenter? - Vis hvordan merkevaren din kan bidra.
Vær realistisk, ærlig og empatisk når det kommer til hvordan din merkevare kan bidra i situasjonen. - Gjør nødvendige tilpasninger i mediestrategi/-planer.
Situasjonen fører til endrede medievaner og økt mediekonsum. Tilpass medieplanen disse endringene. - Sett fart på digital utvikling og innovasjon.
Digitale plattformer blir viktigere enn noen gang, både for informasjon, inspirasjon og handel.
Hvilke konkrete ting bør du tenke på i markedskommunikasjonen?
- Hvor/når:
Møter dere forbrukerne der de er i dag? Hjemme, digitale medier, TV? Justerer dere gjennom dagen/uka? - Budskap:
Resonnerer budskapet og måten dere kommuniserer på med situasjonen? - Langsiktighet:
Er dere synlige i markedet med klok kommunikasjon for å opprettholde synligheten?